Amerikaner brukar referera till Super Bowl som den största årliga TV-händelsen i världen. Med 112 miljoner tittare under Super Bowl XLVIII som exempel, är det svårt att hitta ett idrottsevent som kan mätas sig i publikgrad. Det finns egentligen bara ett årligt evenemang som kan konkurrera med de siffrorna, och det är finalen i UEFA Champions League som hålls årligen i olika storstäder i Europa. Super Bowls historia har sitt ursprung i två rivaliserande ligor inom amerikansk fotboll. Under 1960-talet fanns det nämligen två huvudligor; NFL och AFL. De båda ligorna hade länge tävlat sida vid sida och det debatterades ivrig om vilken liga som hölls högsta klass. Genom att låta det bästa laget från varje liga möta varandra i en finalmatch skapades under samma tidspunkt det man kallar för Super Bowl. Idrottshändelsen är numera något som drar över hundra miljoner åskådare världen över – mestadels nordamerikaner – till TV-apparaten.Under 1970-talet slogs senare AFL och NFL ihop och skapade den organisation som vi idag kallar för NFL, vilket står för National Football League. Det fick en positivt långsiktig effekt på intresset inom sporten nationellt. Sponsorerna ökade sina investeringar och reklamintäkterna började se mycket bättre ut för klubbarna landet över. Något som senare kom att bli populärt var att stora företag började skapa roliga och spännande reklamfilmer inför större matcher – i synnerhet inför Super Bowl.Eftersom evenmanget ses av så många människor landet över ser företagen detta som ett bra tillfälle att sprida sitt budskap till sina kunder. Några av de återkommande företagen som köper reklamplatser är bilindustrin samt mat- och dryckesindustrin.Ett av de mer lyckade exemplen när det gäller att använda Super Bowl som en marknadsföringskanal var 1984 när Macintosh (Apple) presenterade sin nya dator. Reklamfilmen hämtade lustigt nog inspiration från George Orwells bok ”1984” där vi lever i ett övervakningssamhälle. Reklamfilmen hade en direkt effekt på Macintosh som inte bara ökade sin försäljning, utan etablerade sitt varumärke starkt på persondatormarknaden i USA.